Wednesday, June 10, 2009

Pengisian usrah

Perbincangan meliputi 2 aspek:

1-tafsir surah aL-hujurat;6-8
2-fIQH awlawiyat

Secara umumnya, surah yang dibincangkan meliputi 2 perkara yang perlu ada sebagai org mukmin iaitu adil di dalam komunikasi dan hargai nikmat iman. Ayat 6 ditujukan kepada bani mustaliq yang difitnah oleh Al-walid B Hutbah. Dalam rujukan Ibn Kathir, satu hadis diriwayatkan oleh Ahmad B Hanbal:Al-Harith B Dirar berkata, aku bertemu dgn Rasullulah lalu baginda mengajakku memeluk Islam. Kemudian Rasullullah SAW mengajakku mengeluarkan zakat. Aku berkata lagi, aku perlu pulang kpd kaumku terlebih dahulu utk mengajak mereka memeluk islam dan mengeluarkan zakat.Cukup tempoh, Rasullullah menghantar wakil iaitu Al-walid utk menguruskan zakat. walaubagaimanapin, Al-walid berasa takut dalam perjalanan menuju ke kampung bani mustaliq lalu dia balik dan mengatakan bahawa Al-harith dan kaumnya tidak mahu membayar zakat bahkan mahu membunuhnya pula. Rasullulah yang mempunyai sikap kepimpinan adil tidak melabel dan menghukum, malahan berjumpa dengan AL-harith lalu Al-Harith bersumpah bahawa dia tidak pun berjumpa dengan AL-walid dan tidak pula mahu membunuhnya. Maka turunlah ayat ini dan baginda bersabda:Menyelidiki dengan tenang itu adalah dari Allah,tetapi tergopoh gapah itu adalah drpd syaitan(At-tabariy)
Ayat 7 & 8 pula membuktikan bahawa iman adalah nikmat yang paling besar dikurniakan oleh ALlah SWT.oLEH ITU, Allah suka menguji seorang yang beriman dengan imannya. Diceritakan bahawa ada seorang hamba berdoa, lalu malaikat berkata kepada Allah:Ya tuhanku, hamba-MU sedang berdoa.Maka ALlah menjawab:Biarkan hamba-KU berdoa, Aku suka dengar suaranya meminta,tiada hamba-KU meminta selain Aku akan perkenankan.kalau AKU TAHAN permintaanya, kerana Aku akan berikan pada saat yang lebih penting untuk hamba-KU atau Aku mahu tolak musibah yang lebih besar untuk hamba-KU

Manakala fiqh awlawiyat pula meletakan pengisian yang amat kritikal di dalam membuat pilihan meletakkan keutamaan di dalam melakukan suatu gerak kerja.Berikut adalah perkara yang perlu diambil kira:

1-Mengakui keadaan darurat.
2-Berubah fatwa atas sebab masa dan tempat
Cth:Rujuk kisah Ibn Taymiyah yang memiliki lontaran idea yang
3-Keperluan untuk berperingkat
4-Wawasan pemikiran muslim perlu diperbetul.
5-Mengikut cara yang ditetapkan al-quran

2 comments:

Awang Nyor said...

Tahniah man update! Sistem usrah yg baik dan pelaksanaan yg berani dlm eksperimen. Abg percaya dah wujud ahli usrah yg komited. Gilap teman2 menjadi kualiti.

Razman said...

salam zan... tahniah update!!!!
teruskan usaha demi anak cucu kita...